Źródlana czy mineralna? Droższa czy tańsza? Jak wybrać właściwą wodę?

Lipiec 31, 2017 12:56 06

Gdy wchodzimy do sklepu, wręcz półki uginają się od najróżniejszych wód. Nie raz zastanawiamy się, która będzie najlepsza, którą włożyć do koszyka. Potęga reklamy może sprawić, że wybierzemy tę, którą nam zaoferowano jako najlepszą. Nasz organizm składa się w 65% z wody, więc jej jakość z pewnością ma ogromny wpływ na jego funkcjonowanie. Na co zwrócić uwagę, by woda była wartościowa i smaczna? Czym różnią się podstawowe pojęcia: źródlana i mineralna?

Woda źródlana to ta wydobywana z podziemi, o niskiej zawartości minerałów. Polecana dla dzieci i osób starszych.

Natomiast woda mineralna jest również wydobywana z podziemi, ale różni się charakterystycznym stabilnym składem mineralnym, a w określonych przypadkach także właściwościami, które korzystnie wpływają na nasz organizm i zdrowie. Polecana osobom dorosłym.

Czy wystarczy tylko przeczytać napis woda mineralna, aby już wierzyć, że jest ona z wysokiej półki?

Okazuje się, że niektóre wody źródlane kwalifikują się już do najniższego progu wód mineralnych.

Klasyfikacja wód mineralnych:

  • słabo mineralizowana (do 50 mg/l)
  • niskozmineralizowane (do 500 mg/l)
  • średniozmineralizowane (od 500 do 1500 mg/l)
  • wysokozmineralizowane (ponad 1500 mg/l)

Dzięki pitej wodzie nie tylko nawadniamy organizm, lecz także dostarczamy cennych minerałów, bądź nie. Skład mineralny wody to najważniejsza informacja na etykiecie, bo to właśnie on decyduje o tym, na ile woda jest dla nas wartościowa.

Najlepiej zapamiętać dwie wartości 500 i 1500. Mniej niż 500 mg/l = mało, więcej niż 500 mg/l = sporo, więcej niż 1500 mg/l = dużo.

Ci, którzy chorują m.in. na nadciśnienie, cukrzycę, osteoporozę, warto, żeby zapoznali się z dokładniejszym składem, poszczególnych minerałów, jak: magnez, wapń, sód, potas, siarczany itp.

Wapń (Ca++) – Przydaje się kościom, zębom i mięśniom. Niedobór może powodować m.in. osteoporozę. Jeśli potrzebujemy wapnia, szukamy wody, która ma go więcej niż 150 mg/l.

Magnez (Mg++) – Niedobór magnezu powoduje rozdrażnienie, nerwowość oraz skurcze. Gdy potrzebujemy magnezu, szukamy wody, która ma go więcej niż 50 mg/l.

Sód (Na+) – Osoby zmagające się z nadciśnieniem lub będące na diecie ubogiej w sód muszą wybierać wodę niskosodową, czyli taką gdzie sodu jest mniej niż 20 mg/l.

Wodorowęglany (HCO3-) – Pomagają utrzymać równowagę kwasową w żołądku i jelitach oraz przyspieszają trawienie. Pomagają zwalczać zatrucie alkoholowe. Jeśli są potrzebne, szukamy wód, które mają ich więcej niż 600 mg/l.

W celu uzupełniania składników mineralnych warto co jakiś czas zmieniać wodę, ze względu na ich różne stężenie.

Źródło:

www.polki.pl; www.konsumentalista.pl