arket

Wyprzedzał poboczem, uderzył w samochód, a jazdę zakończył na barierze ochronnej. Za spowodowanie zagrożenia stracił prawo jazdy

Styczeń 17, 2019 19:04 09

Elbląscy policjanci zatrzymali prawo jazdy kierowcy audi a3. Wczoraj (16 stycznia) 27-latek na trasie S7 pod Elblągiem wyprzedzał samochody poboczem, prawej strony drogi. Jego brawurowa jazda zakończyła się kolizją, a on sam trafił na obserwację do szpitala. Zagrożenie jakie stworzył na drodze było olbrzymie. Mężczyzna stracił prawo jazdy.

Zdarzenie miało miejsce około godziny 17. w okolicy miejscowości Kazimierzowo pod Elblągiem. 27-latek, z woj. pomorskiego, jechał audi a3 w stronę Warszawy. Niebezpieczny manewr wyprzedzania (prawą stroną drogi) zaczął od ciężarówki DAF, a zakończył na volkswagenie passacie, który jechał przed nią. Audi przecięło tor jazdy wyprzedzanych aut, uderzyło w bok osobowego volkswagena, zjechało na lewe pobocze i jazdę zakończyło na barierze ochronnej. Kierowca trafił do szpitala. Nic poważnego mu się nie stało. Był trzeźwy. przyznał się do brawurowej jazdy lecz nie chciał komentować swojego zachowania. Wobec niego policjanci sporządzili wniosek do sądu i zatrzymali mu prawo jazdy.

baner 2
Z kodeksu…

art. 24

1. Kierujący pojazdem jest obowiązany przed wyprzedzaniem upewnić się w szczególności, czy:

1) ma odpowiednią widoczność i dostateczne miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu,
2) kierujący, jadący za nim, nie rozpoczął wyprzedzania,
3) kierujący, jadący przed nim na tym samym pasie ruchu, nie zasygnalizował zamiaru wyprzedzania innego pojazdu, zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa ruchu.
2. Kierujący pojazdem jest obowiązany przy wyprzedzaniu zachować szczególną ostrożność, a zwłaszcza bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu. W razie wyprzedzania pojazdu jednośladowego lub kolumny pieszych odstęp ten nie może być mniejszy niż 1 m.

3. Kierujący pojazdem jest obowiązany przy wyprzedzaniu przejeżdżać z lewej strony wyprzedzanego pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 4, 5 i 10.

4. Pojazd szynowy może być wyprzedzany tylko z prawej strony, chyba że położenie torów uniemożliwia takie wyprzedzanie lub wyprzedzanie odbywa się na jezdni jednokierunkowej.

5. Wyprzedzanie pojazdu lub uczestnika ruchu, który sygnalizuje zamiar skręcenia w lewo, może odbywać się tylko jego prawej strony.

6. Kierującemu pojazdem wyprzedzanym zabrania się w czasie wyprzedzania i bezpośrednio po nim zwiększania prędkości. (…)

7. Zabrania się wyprzedzania pojazdu silnikowego jadącego po jezdni:

1) przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia,
2) na zakręcie oznaczonym znakami ostrzegawczymi,
3) na skrzyżowaniu, z wyjątkiem skrzyżowania o ruchu okrężnym lub na którym ruch jest kierowany.
(…)
9. Dopuszcza się wyprzedzanie w miejscu, o którym mowa w ust. 7 pkt 3, pojazdu sygnalizującego zamiar skręcania, pod warunkiem, że kierujący nie wjeżdża na część jezdni przeznaczoną do ruchu w kierunku przeciwnym.

10. Dopuszcza się wyprzedzanie z prawej strony na odcinku drogi z wyznaczonymi pasami ruchu, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 i 7:

1) na jezdni jednokierunkowej,
2) na jezdni dwukierunkowej, jeżeli co najmniej dwa pasy ruchu na obszarze zabudowanym lub trzy pasy ruchu poza obszarem zabudowanym przeznaczone są do jazdy w tym samym kierunku.

O tym musisz pomyśleć, zanim rozpoczniesz wyprzedzanie:

Czym jedziesz: jakim jedziesz samochodem, jak jest załadowany, jaką ma moc? Jak szybko możesz nim przyspieszyć?
Jaką szybkością jedziecie: od prędkości twojego samochodu, ale i auta, które wyprzedzasz zależy, jak długiego odcinka drogi będziesz do tego potrzebował. Musisz pomyśleć, czy wystarczy ci czasu i miejsca na dokończenie wyprzedzania.
Jakie są warunki: chodzi tu o pogodę, a głównie o to, w jakim stanie jest nawierzchnia drogi. Czy zapewni ci ona wystarczającą przyczepność żeby błyskawicznie przyspieszyć, bezpiecznie wyprzedzić i skutecznie zahamować?
Jaka jest sytuacja na drodze: Czy widzisz na tyle daleko w przód, by mieć pewność, że wystarczy ci drogi na wyprzedzanie, że prędkość nadjeżdżających z przeciwka i odległość od nich są wystarczające, by bezpiecznie wykonać manewr.

Jakub Sawicki, zespół prasowy KMP w Elblągu