Prawidłowa dieta może wzmocnić odporność Twojego organizmu

Październik 17, 2017 09:20 55

Często chorujesz? Jeśli tak podpowiadamy jak wzmocnić odporność organizmu. Okazuje się, że to co jemy ma na to ogromne znaczenie.

Sezon jesienno-zimowy to dla wielu czas przeziębień i infekcji, dlatego szczególnie w tym okresie warto pomyśleć o wzmocnieniu naszej odporności, dobierając odpowiednie produkty spożywcze. Dzięki temu nasza dieta obfitować będzie w niezbędne składniki mineralne i witaminy – mówi dietetyk Aleksandra Radomska z poradni Mój dietetyk.

Najważniejszym posiłkiem rozpoczynającym dzień jest śniadanie będące źródłem energii oraz pełnowartościowego białka. Jest to ważne, gdyż tylko dobrze odżywiony organizm jest w stanie skutecznie walczyć z wirusami. Dobrze jest zacząć dzień od ciepłego posiłku- zwłaszcza jesienną porą.

Ważnym składnikiem mineralnym budującym odporność organizmu jest cynk. Jego bogatym źródłem są pestki dyni, produkty pełnoziarniste jak pieczywo razowe, kasze, brązowy ryż, makaron i płatki owsiane. Cynk znajdziemy także w rybach i owocach morskich.

Selen ma duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego, zwiększając liczbę przeciwciał i hamując namnażanie się bakterii i wirusów chorobotwórczych. Godne polecenia jest spożywanie orzechów, zwłaszcza brazylijskich- które są najbogatszym źródłem selenu. Już jedna sztuka zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na selen. Warto spożywać także ryby i owoce morza.

W budowaniu odporności ważnym składnikiem mineralnym jest także żelazo, którego najlepszym źródłem są jaja, wątróbka, chude czerwone mięso, pieczywo razowe oraz kasze. Aby zwiększyć przyswajalność żelaza warto spożywać je razem z produktami bogatymi w witaminę C owocami cytrusowymi i warzywami takimi jak natka pietruszki, czerwona papryka, ogórki kiszone i kapusta.

Witamina A także zwiększa wytwarzanie ciał odpornościowych we krwi. Znajdziemy ją w czerwonych, pomarańczowych i żółtych owocach i warzywach np. w czerwonej papryce, marchwi, dyni czy brzoskwiniach.

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe NNKT znajdziemy w rybach morskich takich jak łosoś, makrela, szprotka, sardynka, śledź, olejach roślinnych zwłaszcza w oleju rzepakowym, lnianym czy sezamowym spożywanym na zimno np. w postaci dressingu do sałatek. Niedobór NNKT skutkuje zmniejszeniem odporności organizmu i zwiększoną podatnością na infekcje.

Regularne spożywanie produktów probiotycznych zawierających żywe szczepy prozdrowotnych bakterii wzmacnia florę bakteryjną jelit wspomagając szybką regenerację organizmu w czasie walki z chorobą. Podczas zakupów warto czytać skład – im krótszy, tym lepiej. Zasada ta dotyczy zresztą wszystkich produktów spożywczych. -podpowiada dietetyk Aleksandra Radomska. Do naturalnych produktów probiotycznych zaliczamy:

Przetwory mleczne

Dobrej jakości kefiry, maślanki i jogurty na opakowaniach powinny zawierać informację, których szczepów bakterii użyto podczas produkcji. Jogurty słodzone, często promowane jako probiotyki, mają niestety praktycznie zerowe działanie.

Kapusta kiszona

Kapusta kiszona fermentuje pod wpływem bakterii kwasu mlekowego, jest lepiej przyswajana i zawiera więcej witamin z grupy B i wit. C niż kapusta świeża. Również sok z kiszonej kapusty to bogactwo witamin wpływając korzystnie na układ trawienny.

Ogórki kiszone

Dzięki procesowi kiszenia ogórków zwiększa się w nich zawartość witamin z grupy B. Warto zwrócić uwagę na ogórki marynowane w wodzie i soli morskiej zamiast octu co wpływa na korzystny wzrost bakterii.

Kwas chlebowy:

Do produkcji tradycyjnego kwasu chlebowego stosuje się drożdże i bakterie kwasu mlekowego. Dla osób które, nie miały okazji jeszcze próbować- kwas chlebowy ma smak chleba razowego i idealnie gasi pragnienie. Produkt ten bez chemicznych dodatków jest naturalnym probiotykiem.