http://maradbudownictwo.pl/

„Dwunastka” w międzynarodowej wymianie uczniowskiej Erasmus+

Styczeń 9, 2019 17:05 53

Erasmus+ to program Unii Europejskiej dotyczący edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu z przeznaczeniem na lata 2014-2020. Program Erasmus powstał w 1987r. w celu wymiany studentów. Ma swoją kontynuację do dziś. Jego ideą od tylu lat jest rozwój międzynarodowej współpracy, bo dzięki funduszom jakie zapewnia, umożliwia zagraniczne wyjazdy uczących się i stwarza warunki do ich udziału w projektach wraz z partnerami.

Szkoła Podstawowa nr 12 w Elblągu w 2018r. w ramach projektu Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji i Partnerstwa Strategicznego Erasmus+ otrzymała grant na dwuletni projekt i przystąpiła do jego realizacji. Temat przedsięwzięcia to: „Jestem bohaterem mojego życia”.

Alicja (kl. 6b, zwyciężczyni konkursu na logo polskiego projektu): „Ogromnie mi się podoba pomysł o projekcje, praca na zajęciach przeznaczonych tylko dla projektu i na lekcjach j. angielskiego, bo każde zadanie przybliża nas do lepszej komunikacji w języku angielskim, który jest językiem projektu. Do tego to świetny sposób poznawania świata, czyli zgłębiania wiedzy na temat geografii, historii, zwyczajów i tradycji panujących w krajach projektu.”

baner 2

Szkołami partnerskim SP 12 w Elblągu, która jest koordynatorem projektu, są: Escola Publica Circell Oreldola z Hiszpanii, Gymnasium Constattinoupoleos Nicosia z Cypru i Comprensivo Civitella Torricella Abruzzo z Włoch.

„W projekcie biorą udział uczniowie do piętnastego roku życia. Nasz najbliższy wyjazd będzie miał miejsce w lutym 2019r. Jesteśmy podekscytowani podróżą na Cypr. Poznamy tam nowe zwyczaje i kuchnię śródziemnomorską. Ciekawe co nas tam czeka? U nas najważniejsze jest to, że do udziału w zadaniach zaprosiliśmy grupy lokalnej społeczności: rodziców, dziadków, przedszkola, szkoły podstawowe, niepełnosprawnych. Robimy to, bo pragniemy zrealizować projekt w sposób atrakcyjny poprzez szeroki wachlarz aktywności: wycieczki, konkursy, ciekawe spotkania, warsztaty, seminaria.” – opowiada koordynator projektu Monika Sołtysiak.

Szkoła Podstawowa nr 12 w Elblągu ma kilkunastoletnie doświadczenie w pracy nad międzynarodowymi projektami typu Socrates Comenius czy Erasmus. Ci, którzy brali w nich udział bardzo je sobie cenią. Programy te cieszą się wielką popularnością. Nic dziwnego, bo dają ogromne możliwości rozwoju uczniów, wymiany doświadczeń między nauczycielami i przyczyniają się do podniesienia kompetencji językowych. Ponadto promują turystykę, historię, dialog międzykulturowy, a także tworzą szanse na kreowanie twórczości uczniów w różnych dziedzinach, dzięki czemu odkrywają oni swoje talenty, pokonują słabości i wymieniają z partnerami dobre nawyki.

Obecny projekt „Jestem bohaterem mojego życia” zakłada prace nad tematami: kim jest bohater, bohater wokół nas, narodowy bohater, zdrowy bohater, jak zawalczyć o siebie, bohater aktywnego życia, bohaterskie dziecko, pomagamy sobie, walka ze słabościami, nasze talenty, bohater pracy w zespole, co już jest i zostanie zrealizowane podczas działań podejmowanych przez szkoły partnerskie, a także podczas wizyt i wspólnych warsztatów. Dla SP 12 temat projektu ma charakter szczególny: w 2018r. Polska obchodziła stulecie odzyskania niepodległości. Była to wyjątkowa okazja do spotkania koordynatorów projektu i pole do popisu dla jego uczestników, bo mogli pochwalić się bohaterskimi wyczynami sławnych Polaków. Na liście ważnych dla szkoły znalazł się też jej patron- Michał Kajka- poeta ludowy, artysta, działacz mazurski, bojownik na rzecz polskości Mazur. Wtedy też obchodziliśmy tydzień bohatera narodowego, a w nim: zwiedzaliśmy miejsca historyczne, głosowaliśmy na bohatera, tworzyliśmy ulotki z informacjami o historii bohaterów, zamieszczaliśmy ich wspomnienia.

Projekty międzynarodowe takie jak Erasmus + są doskonałym pomysłem na to, by rozwijać uczniów dzięki ciekawym działaniom, jakie wynikają z pracy nad nimi. Udział w programie nie ogranicza się do zajęć szkolnych i nauki języka, ale daje możliwość zanurzenia się w obcej kulturze, w jej środowisku bez możliwości wspierania się językiem ojczystym, zdobycia umiejętności radzenia sobie w zaskakujących sytuacjach oraz zawarcia przyjaźni z ludźmi z całego świata. Poza tym, co najważniejsze, dla uczniów praca w programie to potężna motywacja do nauki języka obcego. Ciekawe z jakim sukcesami i doświadczeniami przyjadą nasi uczniowie z Cypru, z Hiszpanii i z Włoch?

Erasmus 3

Dorota Radomska

Rzecznik prasowy SP 12