Bank będzie musiał się wytłumaczyć dlaczego odmówił przyznania kredytu – To rewolucjaǃ

Maj 5, 2019 12:23 53

Wielu z nas spotkało się niestety z odmową przyznania kredytu przez Bank czy firmę pożyczkową. Do tej pory trudno było nam jednak uzyskać informacje o tym jaki był powód odmowy. Banki często ukrywały faktyczne powody, teraz ma to się zmienić.

To rewolucja na rynku finansowym

Zmiany w przepisach weszły w życie od minionej soboty. Do takiego rodzaju działań zostały zobligowane Banki i firmy pożyczkowe.

Teraz klient ma prawo uzyskać tłumaczeń Banku z jakiego powodu jego wniosek został odrzucony. Mogą to być odmowy z tytuły np. zbyt dużych limitów na karcie kredytowej, zatrudnienia na podstawie umowy zlecenia czy nieopłacone rachunki za prąd czy gaz.

baner 2

Wszystko to jest efektem zmian m.in. w Prawie bankowym wprowadzonych przez wchodzącą właśnie w życie ustawę wdrażającą RODO (przepisy o ochronie danych osobowych) do poszczególnych ustaw.

Zgodnie z nowymi przepisami banki i instytucje pożyczkowe muszą wskazać, jakie konkretnie informacje o sytuacji zawodowej, finansowej czy rodzinnej klienta zaważyły na negatywnej ocenie. W przypadku banków z prawa do wyjaśnienia możemy skorzystać także w przypadku decyzji pozytywnej, np. jeśli chcemy dowiedzieć się, dlaczego bank oferuje nam kredyt na takich a nie innych warunkach.

Nowa sytuacja to spore ułatwienie dla klientów. Dzięki temu, że klient pozna powody odmowy udzielenia kredytu będzie wiedział czy Bank podjął decyzję w oparciu o dobre dane. Może przecież dojść do sytuacji, że jakaś baza dłużników nie zaktualizowała tego, że już dawno nasze zobowiązanie uregulowaliśmy. Da to możliwość odwołania i dialogu z Bankiem w celu zmiany jego decyzji na pozytywną.

Red.